دگردیسی منطق گفتگویی در اشعار قیصر امینپور: از آرمانگرایی تا درونگرایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
نظریّة منطق گفتگویی باختین به بررسی زمینههای ایجاد گفتگو و چندصدایی در متون میپردازد. مطابق دیدگاه باختین، از آنجا که گفتگومندی در ذات یک اثر هنری نهفته است، در این مقاله، فضای گفتگویی حاکم بر مجموعة اشعار قیصر امینپور به عنوان یک شاعر برجستة معاصر مورد توجّه قرار گرفته است. حیات شعری قیصر امینپور به سالهای 1386ـ1357 برمیگردد و اندیشة حاکم بر اشعار او، سه دورة مختلف آرمانگرایی، سرخوردگی و درونگرایی را در بر میگیرد که در هر دوره، بنا بر مفاهیم و مضامین به کار رفته در اشعار وی، زبان و بیان ویژهای به کار گرفته شده است. در این مقاله، اشعار دورههای مختلف حیات شعری قیصر امینپور با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با رویکردی ویژه به نظریّة منطق گفتگویی میخائیل باختین مورد تحلیل قرار گرفته است تا دگردیسیهای ایجاد شده در حوزة زبان و گفتار بررسی شود. دستاورد پژوهش حاکی از آن است که قیصر امینپور شاعری گفتگوگراست و برای ایجاد فضایی گفتگویی در اشعار خود از تمهیدات و شگردهای مربوط به منطق گفتگویی، از جمله دیگرصدایی، گفتار دوسویه، بینامتنیّت، گزارههای خطابی و کرونوتوپ بهره برده است. روش به کارگیری تمهیدات گفتگویی در شعر امینپور نیز تابع دگرگونیهایی است که در دورههای مختلف حیات شعری او، بر زبان و اندیشة وی حاکم بوده است.
منابع مشابه
دگردیسی منطق گفتگویی در اشعار قیصر امین پور: از آرمانگرایی تا درون گرایی
نظریّة منطق گفتگویی باختین به بررسی زمینه های ایجاد گفتگو و چندصدایی در متون می پردازد. مطابق دیدگاه باختین، از آنجا که گفتگومندی در ذات یک اثر هنری نهفته است، در این مقاله، فضای گفتگویی حاکم بر مجموعة اشعار قیصر امین پور به عنوان یک شاعر برجستة معاصر مورد توجّه قرار گرفته است. حیات شعری قیصر امین پور به سال های 1386ـ1357 برمی گردد و اندیشة حاکم بر اشعار او، سه دورة مختلف آرمانگرایی، سرخوردگی و د...
متن کاملمنطقالطیر عطار و منطق گفتگویی
منطق گفتگویی از جمله نظریههایی است که در آن به زبان و سخن بهعنوان پدیدههایی اجتماعی نگریسته میشود. این نظریه که تأثیر چشمگیری بر منتقدان و نظریهپردازان بعدی گذاشت، در قالب دو گزارة اصلی چندصدایی و تکصدایی، ظرفیت و افق تازهای برای خوانش متون گوناگون بهدست داد. این مقاله درصدد است تا با بازخوانی منطقالطیر عطار براساس منطق گفتگویی میخاییل باختین، میزان همخوانی این تئوری را با روایت عطار ا...
متن کاملدگردیسی نماد در اشعار سیاسی نزار قبانی
شرایط پیچیدة سیاسی و اجتماعی دوران معاصر و فزایندگی و ریشهداری تناقضهای جامعه در برخی کشورهای عربی، در کنار انگیزههای هنری باعث میشود تا شاعر برای بیان اندیشههای درونی، اصالتبخشی به اثر خود و خلق ابهام ادبی به فراخوانی گنجینههای نمادین سنّتی روی آورد؛ از طرف دیگر فراخوانی بیشازحد برخی نمادهای میراثی و استفاده از دلالتهای مشابه در شعر معاصر باعث شده تا پارهای اوقات دلالتهای نمادین چنان...
متن کاملدگردیسی چهره های نمادین در اشعار صفارزاده
طاهره صفارزاده نویسنده، محقق، مترجم و یکی از شاعران برجسته ادبیات معاصر است که شعرش را بستری برای بیان عواطف، اندیشه و باورهای مذهبی قرار داده است. یکی از شگردهای این شاعر در بیان عواطف و اندیشههایش، نماد پردازی است. شیوهای که در شکل گیری زبان ادبی و هنری صفارزاده و نیز روشن شدن جهان بینی شاعر در زمینه مفاهیم گوناگون بسیار حائز اهمیت است. این پژوهش بر آن است تا تغییر و دگردیسی چهرههای نمادین...
متن کاملمبانی تکرار در اشعار قیصر امینپور
اصل تکرار[1] یا وقوع مجدّد[2] در آفرینش اثر هنری و بهویژه در شعر، عنصری اساسی است. در دوره های مختلف ادبی از تکرار به عنوان عاملی برای ابتذال زبان شعری پرهیز شده و به عنوان شگردی برای هنجارگریزی متنی مورد تأکید قرار گرفته است. عبارات، جملات، حروف و واژگان تکراری در یک مجموعۀ زبانی اتّفاقی نیست؛ بلکه می تواند برگرفته از احساسات، اندیشه و حتّی متأثر از اخلاقیات شاعر یا نویسنده باشد. از این رو، ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره 64
صفحات 165- 188
تاریخ انتشار 2015-10-18
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023